Świadomość tego co jemy ma bardzo duże znaczenie. W obliczu natłoku wskazówek dotyczących żywienia, nie trudno o wątpliwości. Czy owoce kandyzowane są tak samo zdrowe jak suszone? Czy możemy jeść je w dużych ilościach? Czy cukier z owoców nie tuczy? Na te i wiele innych pytań, odpowiemy poniżej!

Owoce suszone a kandyzowane – duża różnica, o której niewielu z nas wie!

Owoce kandyzowane są zdecydowanie bardziej kaloryczne niż suszone. Wszystko za sprawą tego, że podczas przetwarzania są wielokrotnie obsmażane w coraz słodszym roztworze, w którego skład wchodzi cukier biały. Stąd właśnie na owocach kandyzowanych widnieje charakterystyczna krystaliczna poświata. Oczywiście cukier biały jest tu także sprawcą bardzo słodkiego smaku. Zatem w składzie owoców kandyzowanych oprócz naturalnego cukru, jakim jest fruktoza, mamy także bezwartościowy cukier biały.

W przypadku suszonych owoców jest zupełnie inaczej. W ich składzie znajduje się tylko naturalna fruktoza. Podczas opracowywania poddawane są działaniu bardzo gorącego powietrza, zwykle nie stosuje się do nich żadnych chemicznych dodatków. Należy jednak nadmienić, że w wyniku działania wysokiej temperatury, tracą część swoich właściwości – zmniejsza się np. ilość witaminy C, w porównaniu do soczystych owoców. Mimo tego, suszone owoce wciąż są lepszą przekąską niż np. czekolada. Przykładowo, żurawina suszona to zaledwie 300 kalorii na 100 gramów. Taka sama gramatura czekolady mlecznej to nawet 570 kalorii, czyli prawie dwa razy więcej niż w przypadku żurawiny. Oczywiście atutem żurawiny w pojedynku z czekoladą, jest także bogatość w wartościowe składniki odżywcze, jak np. wspomniana witamina C.

Najbardziej kaloryczne suszone owoce:

- daktyle, 

- figi, 

- banany,

- śliwki.

Orzechy – musisz się o tym dowiedzieć!

Wiele mówi się o dobroczynnym działaniu orzechów – to prawda. Mają wspaniały wpływ na nasz mózg, ponieważ zawierają niezbędne do jego działania nienasycone kwasy tłuszczowe. Często zalecane są jako zdrowy zamiennik słodyczy i poleca się je w różnego typu dietach. Jednakże, niewiele mówi się o ich kaloryczności, która, dla niektórych, może być zaskakująco wysoka. Orzechy włoskie w 100 gramach mają aż 650 kalorii – co stanowi zdecydowanie więcej niż tyle samo czekolady. Dlaczego więc są wciąż tak bardzo polecane? Są zdecydowanie zdrowsze i bardziej sycące od typowych łakoci. My również polecamy orzechy jako przekąskę, jednak w rozsądnych ilości. Jedna garść orzechów na pewno nam nie zaszkodzi, a jedynie usprawni pracę naszego mózgu.